torsdag 9 februari 2012

Varbölder, broddsår och ridning

I förrgår när jag gav hästarna lunch hittade jag blodspår i Petris hage; hon hade lyckats trampa sig på h fram med broddarna. Det ser rätt äckligt ut men jag tror inte att det är någon fara, jag får se till att hålla det rent bara. Efter lunch tog jag in Sverker för att rida, pysslade med honom och kände igenom honom som vanligt. Kikade lite extra på ett gammalt ärr han har på rumpan precis vid svansen och då hade det blivit en varböld. Han har inte ont av ärret annars men det är inte första gången han får en varböld där.. Han var väldigt öm men jag fick ta på det och fick ut allt var. Usch usch. Han verkar inte brydd av det annars, jag märker inget i rörelse eller vid ridning. Jag får avvakta, kanske har han något i ärret som kroppen försöker stöta ut gång på gång. :S

Sverker är väldigt duktig just nu och jag hittar rätt känsla varje pass. Han känns väldigt avslappnad på ett sätt han inte gjort förut. Han är "med mig" redan från början och tuggar på bettet, frustar och söker sig neråt bara av att jag kortar tyglarna lite, lite, lite. Igår red jag på kvällen och trots att pannlampan kastar konstiga skuggor ibland lyssnar han jättefint även i trav och söker rätt form. Han är lätt i handen och väntar. Helt underbart. För bara några veckor sen var han som tåget i traven så jag är väldigt nöjd med min rektangel. ;)


Solen värmde riktigt skönt idag så Sverker gick naken en stund. Annars har han ofodrat regntäcke när jag är på jobbet, man vet ju aldrig om det blir nederbörd och de har ju inget vindskydd....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar