torsdag 2 februari 2012

Med öron som flygplansvingar

Den senaste veckan har jag inte riktigt haft rätt känsla i ridningen och Sverker har inte varit riktigt med mig, förmodligen just för att jag inte varit fullt fokuserad och fullt avslappnad. Jag har läst någonstans att det är svårt att lösgöra sin häst om man inte är lösgjord själv och det stämmer så bra. =) Sverker blir lätt spänd och nu på vintern är han snäppet känsligare än vanligt, är då jag det minsta spänd eller inte riktigt med i tajming osv, ja då är det stor risk att det blir pannkaka. Igår blev det pannkaka. Jag brukar alltid jobba honom ordentligt i skritten innan jag travar; halter, halvhalter, förflyttningar av bog och bak osv så att jag känner att han verkligen är "med" mig. Igår fuskade jag lite och jobbade honom inte ordentligt i skitten så i traven hade jag en häst med huvudet bland molnen och som bara skulle springa. Vid förhållningar tog han dem men blev mer och mer stressad, trots att jag är noga med att mjukna i handen så fort han reagerar. På vägen hem jobbade jag honom på en volt i en liten korsning och då var han däremot väldigt "med" och avslappnad. Hmm...Om det enbart berodde på mitt fusk lr om han inte riktigt gillade kombon rakt bett+remont det vet jag inte riktigt.

Med gårdagen i huvudet bytte jag bett och nosgrimma till tredelat och achen idag. Vi skrittade rätt länge som vanligt och vid en av korsningarna som jag brukar använda som volt red jag på en volt, ställde och böjde honom inåt och sedan utåt och gjorde så här i båda varven för att få honom loss i bogar, lyssna för ytterhjälper och få honom "med". Han kändes fin redan från början. Vi fortsatte på kort tygel neråt vägen och han var lite ormig till en början och ville inte riktigt skritta rakt men det redde ut sig. =) Jag gav honom halvlånga tyglar och travade när jag kände att han var "med", fortfarande på halvlånga tyglar. Han kändes jättetrevlig, vi travade rätt länge och han var lyhörd, lyssnade på små förhållningar,väntade och kändes väldigt tillfreds och avslappnad. Han sträckte ut ryggen och blev lång och låg. Sedan skrittade vi hemåt på lång tygel, Sverker frustade och öron stod rakt ut åt sidorna och huvudet var nästan nere i backen. =) Vi var rätt nöjda båda två. Han var knappt svettig när vi kom hem, tänkt vilken skillnad det gör om hästen är avslappnad eller har stress i huvudet.

Ska försöka sova i tid i dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar