fredag 6 januari 2012

Sverker

Innan jag köpte Sverker hade jag ett varmblodssto på foder. Tanken var att köpa henne och skola om henne till ridhäst men det blev det inte så. I mars 2010 började jag se mig om efter en ny häst, och det skulle inte vara på foder (dåliga erfarenheter). Jag spenderade nog all ledig tid på hastnet.se och blocket.se och svarade på lite annonser. Jag var rätt öppen med vilken typ av häst jag skulle ha men jag har alltid varit svag för kallblod och speciellt nordisarna. En dag ploppade det upp en annons jag fastnade lite extra för; "bruksnordis säljes som ridhäst" och en bild på en ljusfux nordsvensk som betade på en äng. Det var Sverker. Vad jag minns mailade jag och Sverkers ägare med varann rätt mycket, pratade på telefon och jag pratade även en del på telefon med Sverkers fodervärd som han stod hos då. Mitt problem var att jag inte hade möjlighet att ta hem en ny häst förrän i början på maj då varmblodsstoet skulle åka hem igen, men jag gjorde upp med S ägare att vi skulle hålla kontakten om det skulle dyka upp någon mer intressent. Några hade provridit men tyckt att han var för pigg. En dag fanns det någon mer som var intresserad; en skånsk dam som skulle ha honom till turridning. Hon provred och fattade tycke för Sverker men var tvungen att ha besked snabbt om hon fick köpa honom eller inte. Efersom jag inte hunnit provrida och S ägare tyckte att alla intressenter skulle få provrida fick jag eld i baken. Jag tog ledigt från jobbet och drog med mig Elin 12,5 mil för att provrida. Vi skulle ses vid ridhuset och jag kommer ihåg att vi mötte V och Sverker på vägen dit och jag blev liiite smått lyrisk. Ridningen gick bra men guuuud vad nervös jag var, haha. Efter det hände allt snabbt; den skånske damen låg på och stressade ang. besked och eftersom S ägare inte ville förlora någon ev. köpare fick jag kanske tre dagar på mig att fundera. Jag åkte ner och provred en gång till men jag hade nog bestämt mig redan när jag såg annonsen första gången. Klart jag ville köpa Sverker! ;) Jag gjorde alltså det man inte ska göra, jag köpte den första och enda hästen åkte och tittade på. =D Något jag inte ångrat en sekund!
Dagen efter att vi var och hämtade honom...Första sommaren

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar historia, det va lite samma med Kentaur, hittade honom pà hastnet, àkte o provred honom sà snart jag va hemma i swe, och hon hade redan 2 personer som väntade pà svar som ville köpa honom, och när vi àkte dit sà fick jag prova honom i ridhuset, sen àkte vi o badade med honom i en sjö pà kvällen och dagen efter tittade vi pà när ägaren tränade för en tränare. Men jag blev sàld när vi galloperade över en àker, hemväg och 3àring och jag kände mig 100% säker. àngrar inte mitt köp. Nordisar regerar.

    SvaraRadera
  2. HAR DU BEHÖVER ETT LÅN ?
    Få om lån hos en mest kända låneförmedlare helt utan kostnad. Vi lägger till ditt förfogande av lån från 50 000 kr till 9 000.000 kr med ränta på 3%, hela processen sker tryggt och snabb. Om du är intresserad, kontakta oss för mer informationen. Här är vår e-post: creditexpress06@gmail.com

    SvaraRadera