onsdag 11 januari 2012

Sadlar, forum, bloggar, bett, hästtankar, hovvård...

Jag är en riktig datanörd när det gäller att söka information. På jobbet går jag och funderar och funderar och tankarna går kring allt möjligt, men många gånger är det häst-eller hundinriktat. ;) När jag kommer hem brukar att sätta på datorn vara bland det första jag gör och jag hamnar på hastnet.se, bloggar, forum, ja gud vet vad, för att söka mer information kring det jag gått och funderat på när jag var på jobbet. Det är faktiskt helt otroligt vilken faktabank internet är. Naturligtvis får man ta en del information med en nypa salt, men ändå! Just nu går tankarna rätt mycket kring dressyrsadlar och Sverkers hovar, hästar som äter för fort, småmaskiga hönät och stallinredning. ;)


Sverker har, som förmodligen många andra kallblod, låg manke och bred, rak rygg. Innan jag fick tag i hans förra dressyrsadel, Globus clic, hade jag varit in på de sadelaffärer vi har här och konstaterat att utbudet av sadlar för hästryggar som Sverkers inte var så stort. Av det lilla antalet som ev. kunde passa var det bara globusen som gjorde det, ja, i ett halvår då vill säga. ;) Och nu står jag här igen, redo att kasta mig ut i sadeldjungeln. Jag har kikat på ett par, tre modeller som kanske vore ngt, ex. Thorowgood T6 Cob Dressyr. Den finns inte i Sverige dock. En annan sadel är den bomlösa Sensation G4 ride, som är godkänd för dressyrtävling. Helst vill jag ha en sadel med omvärmningsbar bom eller utbytbara koppjärn, en häst ändrar sig ju en del fram och tillbaka. Thorowgoods sadlar är himla bra på det viset, men det finns naturligtvis andra märken som är ändringsbara. Jag vet att Thorowgood säljs på H**ks som många tycker är "B" men det är en bra sadel och jag har inget annat än bra saker att säga om den, eller om affären. Det är ju passformen som räknas, inte alla gånger priset. Sensation G4 ride verkar heeelt underbar, men hur passar man in en bomlös sadel? Jag har inte möjlighet att åka till återförsäljaren och prova.

Ja, det är verkligen en djungel med sadlar därute...det är tur att man kan ta hjälp om man "går bet".

Sverker i sin Globus förra våren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar