tisdag 24 januari 2012

Kaaaaallt

Jag kom precis in efter att ha pysslat och ridit Sverker och innetermometern visar 13!!!!!!!!grader....den där luftvärmepumpen gör verkligen inte sitt jobb just nu. Nog för att det är 10 minus ute men luftvärmepumpen har ju sin gräns för när den inte orkar värma effektivt på ca 15 minus...suck, har tänt i kaminen så jag får väl snällt sitta här och peta in pinnar tills K kommer hem så jag kan gå ut och greja med Petri.


Jag fick ett par frågor och den ena var ang. Sverkers sadel. Det är en Thorowgood T4 Cob allround. Jag köpte den när jag köpte Sverker, han hade ett par kg för mkt då och jag ville ha en sadel som gick att ändra i och med att han gick ner i vikt. Jag trodde inte den skulle bli kvar men faktum är att det är den sadeln som hittills funkat bäst. Jag är himla nöjd med min Thorowgood; kanalen är det bredaste jag hittat utav de sadlar jag kollat närmare på så Sverkers limpmanke får gott om plats ;), den är i syntet så lite regn är inga problem när man rider, det går att ändra bomvidden/byta koppjärnen, det finns ilägg OM hästen under en period skulle vara lite ojämn (man ska naturligtvis sträva efter att få hästen liksidig och jämnt musklad), den är fin i stoppningen etc etc. Jag köpte den beg. men det ser fortfarande ny ut...det enda negativa jag kan komma på är nog syntetmockan i sitsen; det är helt omöjligt att rida med helskodda ridbyxor, man sitter som klistrad och blir låst i sätet plus att just mockan drar åt sig damm. Det har tydligen kommit ut en T8 Cob Dressyr, syntet med riktigt skinn i sätet, DET kanske vore något...


Jag tror jag ska städa mig varm....hörs!

2 kommentarer:

  1. Hej. Fick fram din blogg när jag googla lite om thorowgood. På din bild ser din sadel alldeles för smal ut och ser ut att ligga i väldigt mycket bakvikt. Förhoppningsvis är det bilden som luras (men då luras den mycket). Kan inte vara bekvämt för hästen.. Hoppas du inte tar illa upp.
    mvh

    SvaraRadera
  2. Bilden luras nog lite eftersom den är tagen lite underifrån, framifrån, sen är sadeln endast pålagd för bilden och ligger för långt fram vilket gör rätt mycket eftersom han är bred över bogen. Sadeln ligger an hela vägen, djupaste delen av sitsen är vågrätt mot marken, den har ett jämt tryck på sidorna och han har inga problem med att jobba med ryggen osv....

    SvaraRadera