måndag 19 mars 2012

Tankar

Eftersom jag blev så slö efter jobbet kom jag inte ut och red förrän nu ikväll och eftersom vi red en längre tur igår och dressyrade oss en del blev det en kravlös tur idag på långa tyglar i skritt och trav. Jag tror det är bra med såna turer emellanåt, inga krav, ingen press och inga tygeltag, bara sits och röst...Nyttigt inte minst för en själv. Det känns också som ett sätt att visa hästen att man litar på den, att man ibland ger hästen "fria tyglar" för att visa att man vågar släppa kontrollen, om ni förstår hur jag menar. Kanske bara en kort stund under ett dressyrpass när hästen går bra och även för att se om hästen bär sig själv. Ömsesidig respekt och tillit är ju två av byggstenarna i en relation (att samarbeta och ha roligt tillsammans är icke att förglömma)... Jag tror jag har fått ganska mycket av mitt "tänk" ang. hästhantering från hunderiet mixat med sånt jag sett, hört, upplevt och läst i hästvärlden. Ang. hundträning och relation till hundar tror jag inte att man måste ha sjuhundra olika regler utan lever snarare efter mottot att hålla det så tydligt och enkelt som möjligt och "konsekvens i det jag säger". Det samma lever jag efter med hästarna. Har jag sagt att Dixie ska sitta ska hon sitta tills jag säger ngt annat, har jag sagt att Sverker ska stå still då ska han stå still tills jag säger ngt annat osv. Går Sverker framåt ett steg när jag sagt "stå still", ja då får man backa två steg. ;) Konsekvens i det jag säger. Tydligt och enkelt. Jag är också noga med att ha olika kommandon till Sverker; det finns ett ljud för "backa", "framåt" har ett annat ljud och jag gör också skillnad på "sakta, lugna dig", "övergångar" ex trav-skritt och "stanna". Det finns säkert de som tycker att det är att krångla till det, men jag tycker det känns tydligare och mer pedagogiskt, har man kommandot "ptrooooooo" till allt blir det svårt för hästen att veta om den ska stanna, lugna sig/dra ner på tempot eller göra en övergång. Eller?

Nu menar jag naturligtvis inte att alla ska göra som jag och att jag tycker att alla andra gör fel, det är bara så här Jag tänker. =) Det känns som det är så många därute som fokuserar så mycket på ridningen och glömmer allt det andra, själva relationen med hästen, vilket ingen egentligen borde skita i eller glömma bort, spec. inte om man ser till säkerheten, det är ju stora djur. Jag må vara intresserad av vanlig "hederlig" engelsk dressyr och hoppning men hästeriet är ju så mycket mer än bara skolor och huruvida hästen spårar rätt eller inte.


Kom med åsikter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar