onsdag 28 mars 2012

Ridningen i förrgår och igår

Jag var i stallet till drygt nio igår kväll så bloggandet uteblev, sorry.

I förrgår red jag skogsvägen bakom huset och när man kommer ut ur skogen ut på grusvägen leder den till en ganska stor korsning där jag brukar jobba Sverkan lite. Det blev mycket volter; stora volter, små volter, åttor samt en del halter och halvhalter. Sverker har lite svårare i höger, han ställer inte igenom lika bra där och han har tendenser till att vara lite okänsligare för skänkeln i höger varv. I vänster varv har han lättare och man får passa så att han inte blir en banan så jag tänker alltid lite höger, även i vänster varv. När han kändes helt "med" och mjuk travade vi backen upp från korsningen och en bra bit hemåt. I traven jobbar jag mycket med tempoväxlingar och att han ska vänta på mig, vilket är nog så svårt om man travar hemåt, i alla fall om man frågar Sverker. ;)

Igår blev det en tur barbacka. Jag känner mig aldrig så avslappnad som efter ett ridpass barbacka, hihi. Jag är verkligen ett "fan" av att rida barbacka. Jag kommer ihåg från ridskolan när jag väldigt ofta bad om att få rida barbacka. Den sommaren jag hade sommarhäst var det inte många dagar jag hade sadel, trots att hästen hade en jättemanke och inte var så där särskilt mjuk att sitta på. Vi hoppade tom terrängbana barbacka. Hahaha, det var tider det. Hur som haver, ang ridningen igår så joggade jag igång Sverker i en svag uppförsbacke och jag trodde jag skulle dö av skratt åt mig själv, Sverker är ju så bred och rund och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att hitta balansen. Eftersom det sluttade lite uppför ville jag inte riktigt sitta ner heller utan kom underfund med att lättridning var det bästa, även för att hitta balansen. Haha. En stor eloge till Sverker som stod ut med mig. På vägen hem checkade jag av hjälperna och jobbade med övergångar; skritt-trav-skritt-trav-skritt-halt-trav osv. Målet var att han skulle hålla formen även i övergången. Halterna sitter ju som ett smäck nuförtiden, förut har halterna blivit väldigt tvära och han har gått ur form men nu är han mjuk och gör, iaf enligt mig, väldigt fina halter. Övergångarna mellan skritt och trav är svårare men vi fick till ett par riktigt bra och där fick han massa beröm, lång tygel och en liiiiiten morotsbit. ;) Duktig häst. Mer barbackaridning får det nog bli framöver

Gårdagen outfit ;)


På väg hem



Betten jag brukar byta med. Igår red jag på det raka. Det tvådelade tycker jag egentligen känns lite för tjockt (det är tjockare irl) så jag ska försöka få tag i ett tunnare som inte tar lika mkt plats i munnen. Sverker verkar dock tycka att det är helt ok. =)


Vad tycker ni om såna här inlägg; där jag skriver ganska utförligt vad jag gjort när jag ridit? Intressant eller blir det långtråkigt att läsa?

2 kommentarer:

  1. Nordisar e gjorda för barbackaridning! :)

    Ska jag vara ärlig läser jag mest bloggar för bildernas skull, men det blir en bra dagbok för en själv, så man kan gå tillbaka sen o titta :)

    SvaraRadera
  2. Nordisar är skapade för barbacka!!
    Tack snälla Hanna för kommentaren på filmerna!
    Jag tycker det ser helt galet ut!
    Men men.... Allt blir bättre! =)

    SvaraRadera