måndag 10 november 2008

Lydnad och uppletande...

På lördag förmiddag tog jag en skogstur med hundarna, verkligen inget ovanligt men just den här gången fick jag för femtioelfte gången tillfälle att förbättra min "skrämma iväg okända hundar"-teknik ytterligare. Hunden satt på trappen till sitt hus och grinden stod öppen. Som tur var räckte det med att jag gormade lite argt för att han inte skulle våga längre än någon meter utanför tomtgränsen. Har man levt i drygt sex år med en hund som har stor integritet gentemot främmande hundar och som säkert blivit påflugen MINST tio ggr, varav i alla fall sex varit aggressiva, ja då blir man jävligt bra på att skrämma bort okända, lösa hundar! Det är juh faktiskt jag som ska försvara flocken om det uppstår "situationer", inte Dixie eller Iro. Jag behöver inte säga mer än att jag blir JÄVLIGT arg i den här typen av situationer och de som känner mig vet att det är inte mycket som faktiskt gör mig arg, MEN muckar Du med Mig och Mina hundar, ja då jävlar har du.....*censur* Moahahahahaha... Vid tvåtiden kom Jeanette med voffar och vi gick bort till en gammal plan och körde lite lydnad. Dixie var väldigt störd av Hobbe och Pluto till en början så jag kopplade upp henne och tränade med Iro istället. Efter det gick det mycket bättre med Dixie, hehehehe, avundsjuka ni vet. Det är bra att ha två! =P Jag tycker nog inte passet gick så bra egentligen, eller jo, det gick bra men det kändes inte så bra. De gånger jag tränar med annat folk och fä har jag så himla svårt att lägga upp träningspasset innan och passet blir lite hipp som happ och lite flummigt. I övrigt, dvs, alltid annars, är jag bra på att lägga upp träningen; då vet jag på morgonen vad jag ska träna under dagen så jag fattar inte varför det blir så svårt bara för att jag tränar med någon annan. Jag har inte svårt att spela apa och leka och motivera (det får man lära sig ganska snabbt när man tränar akita, hehe) så det beror inte på det heller. Ahh, näe, bättring, bättring Hannapanna.

Igår tog jag en tur i skogen med bara Dixie och jag gjorde faktiskt ett uppletande. Som ni vet ligger det på hyllan tills vidare tills Överlämningarna funkar helt klockrent. Nuförtiden kommer hon in med många saker skitbra och det är främst okända och konstiga saker vi behöver träna mer på. Då blir hon fortfarande lite ego. =P Hur som haver, jag hade med en av hennes leksaker ooch gjorde två skick. Första skicket gick bra, men det andra var heeeeeeeeeeeeeeelt underbart bra! Första skicket var rakt ut, andra ut i högra hörnet. På första skicket drog hon ut i rätt rikting men det var kanske lite väl mkt spring i rutan. På andra skicket drog hon ut precis där jag skickade henne och hittade leksaken fort. Ok, hon drog en repa fram och tillbaka i bakkanten på rutan innan hon plockade saken, men vad då!?! =P I övrigt fick hon två pass med apporten, ett pass Fot och ett pass Ställande under gång på trädgården igår kväll. Iro hade slappardag igår och han var nog mer än nöjd med det, lilla latmasken. Han brukar ha det en dag i veckan och jag tror faktiskt han behöver ha det. =) Vi firade naturligtvis pappa på fars dag också.

Idag har det blåst...inte bara blåst utan det har verkligen blåst så in i h*lv*te. Ok, jag tycker det är gött när det blåser; man känner sig mer levande på något sätt, men det finns juh gränser. Jag gick till jobbet som vanligt och jag var så j*vla irriterad när jag väl var framme; det är inte det minsta roligt att gå tre km i halv storm med utsläppt hår som är precis i perfekt längd för att det ska ligga som en matta för HELA ansiktet! Jag såg inte ett skit, kände mig totalt handikappad och handlingsförlamad och skitirriterad. Hehehehe. Näe, hade jag fattat att det blåste såååå mycket hade jag INTE haft håret utsläppt! =) Idag har Dixie fått två pass med apporten och två pass Fot. Sen blir det juh alltid en massa annat på promenaderna utöver detta. Snabba lägganden är ett exempel och Snabba lägganden á la fällkniv är verkligen hennes partytrick. Hihi. Hon är så duktig lillskiten! Om alla ungtikar som snart ska löpa var som Dixie skulle jag kunna ha en hel hög! =P Med apporten har hon verkligen gjort framsteg på bara några dagar. Nu kan jag lägga den framför henne och hon plockar upp den och ger den till mig. Hon är en riktig liten goding!

Shit, vilket långt inlägg det vart...och ändå fick jag inte med allt jag hade tänkt. =)
Näe, ska nog göra som hundarna och ta kvällen nu!

Hej svejs!

3 kommentarer:

  1. Det låter som musik i mina öron när du lovsjunger lilla Dixie. Och att Irao är en sådan stjärna var väl inget oväntat. Kram på er alla tre från oss som försöker träna med kryckor och stag, hihi

    SvaraRadera
  2. Tack för senast. Gör jag jag gärna om snart. Pluto digga verkligen dig med bollen och allt. Du får göra upp en planm inför varje gång. Sedan kan vi ju underlätta för lilla illern med att köra en hund i taget och då kan vi ju kika på varandra dessutom och se om man gör något tokigt elller så :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det jobbigt med lösa hundar som kommer. Här stannar dom också upp när dom ser en matte som inte bangar..hihi..
    Ni är ju kanonduktiga och snart på tävlingsbanan. Då håller vi tummar :)Och tjusig är hon också!!
    Ha det gott!
    Brorsan Dino

    SvaraRadera