fredag 18 maj 2012

Keratex hoof hardener, uppföljning.

Än så länge ser dagens väder mer än lovande ut, sol och inte ett moln, och dagens planer är gräsklippning, fröplantering, skogen med Dixie, aktivering av båda hästarna och sen kommer kanske pappa på besök. Gött med fyra dagars ledigt! =)

Jag har ridit och promenerat Sverker lite i veckan, men bara på mjukt underlag och det verkar var det som funkar när han är barfota. I hagen och på gärdet går det hur bra som helst men grus går inte alls. Sand går bra men några sandvägar har vi inte här. Barfotaboots nästa och jag blir typ 2500 kr fattigare. ;) Det vore himla bra om det gick att ha honom barfota nu i sommar iaf för hovarna ser faktiskt ut att återhämta sig rätt bra från tappskorna. OCH jag tror att det till viss del beror på "Keratexen". Jag började med det i februari och har penslat det på hovarna 1-2 ggr/vecka och det verkar hjälpa. Förra året ungefär vid den här tiden fick han gå barfota ett par veckor, av misstag dock då det blev vissa missförstånd med hovis, och då var han mer ömfotad (även i hage) än nu och gick sönder betydligt mer. Nu har han inte gått sönder särskilt mycket, har inga problem med "ömfothet" i hagen och jag tycker hoven ser annorlunda ut....mer återfuktad och med mer lyster på något sätt. Han får tillskott i fodret också men det lär jag inte se resultat av på kanske ett halvår minst eftersom det inte märks förrän i det nya som växer ner.  Hoppas, hoppas att detta funkar!    

De ser ut att ha det rätt gött men jag tycker nog att S fått en liten gräsmage trots att de bara går på gräs halva dagarna. Vila+gräs= dålig kombo på lättfödd häst. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar