torsdag 10 maj 2012

Hovar

Sorry för mitt lilla blogguppehåll men jag har inte riktigt varit på humör för att skriva. Sedan i vintras har jag haft problem med tappskor på Sverker. Först trampade han igenom på ett ställe i hagen där det var is och skon blev kvar när han skulle tillbaka upp med hoven. Detta var ena bak och det blev lite trixigt för hovis när det var dags för nya skor. Inför nästa skoning lyckades han med något likande igen och han drog av sig andra bakskon och innan den här skoningen trampade han av sig ena framskon. Eftersom Sverker har en hovkvalitet som kanske är lite mjukare än genomsnittet och växer dessutom ganska långsamt (ännu sämre vintertid) blir det trixigt att få på nya skor eftersom han går sönder lite varje gång han får en tappsko och det tar lång tid för nytt horn att växa ut. I och med detta har jag funderat på om inte en liten vila från skor vore det bästa för att låta Sverkers hovvägg återhämta sig och hinna växa ut lite. Tanken var i så fall att rida med någon typ av boots. Hovis tyckte att det var en idé värd att testa men när han plockade av skorna när han var här får några dagar sen har Sverker fått ytlig bärrandsröta, dvs en bakterieinfektion i hoven. Jag som inte trodde att skodda hästar kunde få sånt här hittade en text på internet där det stod att ex. flertalet tappskor kunde vara inkörsporten till bakterieinfektioner eftersom sömhålen och "trasigheten" blir ingångshål för bakterier. Sverker har inte varit varm, halt eller dyl; det syntes ingenting. Hovis fick bort allt men han har några uppackningar kvar ex i trakterna. Han tyckte inte att Sverker skulle skos och han ska inte ridas på ett par veckor, inte ens där det är mjukt. Han ömmar när han går på grus men det går bra i hagen, liten Sverker Perker. Jag måste ju hålla stenkoll på det varje dag; stålborsta, rensa ur alla hål ORDENTLIGT och sen desinficera. Han ska också ha det så torrt som möjligt i boxen och inte gå ute i lerig/blöt hage. Uppackningar är ju små bakterier och svamp som äääääääääääääälskar vått, varmt och syrefattigt så det gäller att hålla det torrt, lufta det och DÖDA de så jävlarna. Jag som har lite svårt att hantera när det "blir något" med Sverker och har inte tänkt på något annat de senaste dagarna; grubblar, sovar dåligt, jobbar sämre osv. "Gör jag rätt?" "Kan jag lita på hovis?" "Borde han verkligen gå oskodd eller borde hovarna avlastas med skor?" Idag har jag spenderat eftermiddagen med att googlat, läst på forum och hemsidor men jag vet inte om jag blir så mycket klokare. Jag tror jag ringer en vän....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar