onsdag 18 mars 2009

Sol...

När jag kom hem från jobbet igår stannade Iro kvar ute när jag och Dixie gick in. Det brukar inte ta många minuter innan han går och lägger sig på trappen, men inte igår. Jag gick ut efter ett tag för att kolla vad han sysslade med, och vad hade han gjort? Jo, gått och lagt sig på trappen på andra sidan huset....för att njuta av vårsolen. Godingen! Inte bara vi människor som tycker det är gött att solen äntligen tittar fram! Inget han gör sommartid direkt. =P Då ligger han så långt från solen det går. I förra veckan var jag iväg och körde uppletande och jag blir nog inte riktigt klok på Dixie när det gäller det här. Jag trodde i min enfald att nu när hon faktiskt har bra koll på inlämningar att poletten skulle trilla ner, men icke. Förmodligen fattar hon inte vad hon ska göra för att det blir för långt ifrån mig, och fattar hon inte vad hon ska göra så försöker hon inte klura ut det själv eller bjuda på beteenden utan då stänger hon hjärnkontoret. Vilket var vad hon gjorde. Ut i rutan efter kastad sak, bestämmer sig för att hon inte fattar och sen flummar hon iväg ut UR rutan....suck. Det slutade med att jag gjorde några gôrlätta inlämningsövningar och sen avslutade. Nu är det jag som tänker ha med en massa prylar när jag tränar annat just för att kunna få in detta med att komma in med grejer även på längre håll för det är nog där skon klämmer. Jaja, jag får trösta mig med att vi kommer ha ett SÅ JÄVLA BRA UPPLETANDE när jag väl får poletten att trilla ner... =P Jag körde ett sånt pass igår. Lite Fot och Läggande och Inlämningar. Tyvärr var det lite för mycket störning så Dixie var lite ur fokus och jag slår på autopiloten och reagerar som jag hade gjort om jag tränat Iro, vilket inte riktigt funkar på Dixie. När Iro blir sån kan man peppa upp honom genom att peta och "killa" honom lite men det funkar inte med Dixie utan hon svarar med stress och det blir inget bra. Vad det gäller Dixie funkar det nog bättre att "sätta upp" henne en stund, ta en paus, filosofera lite och sen köra igen. Nu gäller det bara för mig att INTE koppla i den där autopiloten nästa gång hon är ofokuserad. ;) Jag körde ett liknade pass idag och det gick skitbra. Fotet är jag jättenöjd med och inlämningar likaså. Bra störning hade vi också i form av mor som tôla men Dixie fixade det bra. Vi har hunnit med två korta pass med apporten också. Hon gör framsteg, men de är små. Det är nog vårat svåraste moment just nu. Iro fick sig ett pass med apporten också; ingångar. =) Nu ikväll har jag vart riktigt effektiv och fått både instuderingsfrågorna och styrelseprotokollet skrivna och skickade. Matlagning och nästan en timmes prat i telefon har också hunnits med och Dixie fick köra lite inlämningar ute i hallen med fokus på fart. =D MEN, nu är det dags att sova. Upp med tuppen som vanligt.

hej svejs!

3 kommentarer:

  1. Hallå!!
    Låt inte den lilla Bönan köra med dig. Hör av dig om du får tid och lust.Kram från pappa Algot med flock!!!

    SvaraRadera
  2. Kikar in såhär på morgonkvisten :)
    Visst får man klura ibland..som jag i söket :) men det blir bra när poletten trillar ner.
    Visst är det vååår nu...så härligt :)
    Kram från oss

    SvaraRadera
  3. Va fin han är iro, stora grabben nu dessutom! Hoppas allt är bra med er (?) Läste att du tagit körkort, grattis! Förstår att det kommit väl till pass under skogsturena :) /sanna

    SvaraRadera