söndag 7 december 2008

Bra och dåligt...

Den här helgen har varit bra på vissa sätt men åt helvete på andra... Fredag kväll kom N hem och vi käkade gott och såg på tv samt en dokumentär om Vild-Hasse som de hade gjort på skolan. På lördag fm. kom Elin och vi hade pysseldag följt av matlagning och "girls night out". Vi hann med både irländsk pub och nattklubb. =) En trevlig dag förutom att Iro varit hyperstressad hela helgen. Dixies tid i höglöp då hon varit extra "villig" har troligtvis varit den här helgen och han har gnällt och varit riktigt stressad i tre dagar nu! Gnäll och pip och rastlöshet i tre dagar är inte vad som får mig lugn heller direkt, jag är inte alls lättstressad men sånt här stressar mig något otroligt. Om jag gått en promenad med Dixie har han legat och pipit och ylat! Ahhhh..... Nu ikväll tog jag en sväng med Dixie och hon gick lös. Plötsligt får hon syn på en hare, stannar upp och sen bara drar hon efter den! Lyssnar inte, kommer inte när jag visslar i pipan och följer haren riktigt långt, ut genom ett staket och ut på en stor väg med ganska mycket trafik (inte vid den tiden som tur var!). Jag ser hur hon vänder efter flera hundra meter och kommer tillbaka men inte till mig utan för att spåra där haren gått. HUNDJÄVEL! Förlåt Ewa-maria men just då var hon ganska billig! =S Fick tag på henne och jag var inte så glad........ Det var länge sen jag kände mig så arg, ledsen, besviken på mig själv och "dålig på hund"! =( Här går jag runt i min enfald och tycker att vi faktiskt har en bra relation och så händer det här. Vad har Jag gjort för fel? Det här tillsammans med inre stress gjorde att allt fullkomligt brast när jag kom hem. Jag vet, jag är kanske fånig som lägger så mycket i detta, men hunderiet betyder juh så mycket och såna här händelser är verkligen en käftsmäll! En hård en... Näe, jag går nog och lägger mig nu...

4 kommentarer:

  1. det händer oss alla att vi får en, två kanske tre käftsmällar så där ibland.

    Bryt ihop och kom igen.
    tvivla inte på dig själv för det här nu inte.
    *kram*

    SvaraRadera
  2. Zathungarna!!
    Det är som sagt bara att bryta ihop och komma igen. För det första så är hon i höglöp och det säger inte lite. Och så var retningen för stor och du var för långt bort för att bryta den, och så kanske det var första gången som retningen var så nära. Så du hadde allt mot dig och jag förstår om du blev förbannad. Men tänk så här att du får ut där du ser harspår eller spår av djur och träna på att hon inte får spåra eller bry sig om sådan.( Skvallra du vet ) Kram på dig det är snart över höglöpet då är allt som vanligt igen.

    SvaraRadera
  3. Men kära nån. Du har ju en hund som höglöper. Då kan man inte vänta sig samma hund som vanligt. Då är det ju fullt med hormoner i kroppen som styr. Beträffande Iro så förstår jag honom. Han är en hanhund och hon tik. Förstår att det är jobbigt men ryck upp dig :) Du ska se att det blir som vanligt och bra igen när löpet är färdigt. Ni är superduktiga!!

    Ps. Alla får ha svackor. Jag lovar dig att det känns bättre snart. Annars får du ringa och beklaga dig ;)

    stor kram

    SvaraRadera
  4. Hejsan !!

    Känner igen det här har varit med om samma sak. Gibson stack också efter hare för 2 veckor sen. Retningen var för stor o haren så nära. Trodde minst att jag skulle få efterlysa hunden. Men han kom till slut tillbaka. Men det är bara att ta nya tag igen och dom är allt fortfarande valpar våra Zathungar. Kramar från oss

    SvaraRadera