onsdag 6 maj 2009

Skola, tågstrul och demonstrationer....

Eftersom det var röd dag i fredags tyckte läraren att vi skulle "jobba in" de timmarna vi skulle missa på fredagen genom att åka upp redan på söndagen. Som tur var kunde jag åka med en i klassen så jag slapp krångla med packning och hundar på buss och rälsbuss. =) På söndagen hade vi motorsågsteori och efter middagen var det tänkt att vi skulle åka iväg och fälla lite träd. MEN, efter slappande i vindskydd med grillning av korv och annat gött var det dock ingen som orkade med någon trädfällning....hehehe. Resten av skolveckan gick rätt fort med plugg på dagarna och hunderi på kvällstid. På torsdag var jag hemma igen, packade om lite, tog med mig Dixie och gick ner till tågstation för att åka till Göteborg. Satte mig på tåget bara för att tio minuter senare få höra att tåget var inställt pga. trasigt spår och att det "någon gång" skulle komma bussar istället. Suck. Gick in på station och fick resan ombokad till en direktbuss istället och med "trafikstörningsbiljetten" fastsatt på min gamla biljett gick jag bort till busstationen. Jag och Dixie kliver ombord och så säger chauffören "ehh, ska du ha med hunden bara så där"? Jag visade upp biljetten, förklarade att jag hade fått bussresan som ersättningsresa av SJ för inställt tåg osv osv osv. Busschauförren vägrade dock låta mig och Dixie åka med bara för att Dixie inte satt i en bur. Jag hade en massa bra argument och chauffören hade en massa dåliga. Han försökte bla. jämföra hund med cykel...jag sa att om det nu är SJ som gjort fel och jag måste gå tillbaka till stationen så får han lov att iaf skriva något på min, ej ombokningsbara och ej återbetalningsbara, biljett att jag inte fick åka med hans buss. MEN...HAN VÄGRADE! Jag tog Dixie, klev av bussen och började packa ur mina saker ur bagageutrymmet. Då brister en kvinna som stod bakom mig i kön ut "va, får du inte åka med!?!" "Varför då?" Hon är lika upprörd på chauffören som jag och ifrågasätter honom varpå han viker sig och jag får åka med iaf. Ojojojoj. Att han sen hade mage att fjäska för mig när vi var framme i Göteborg och påstå att han "aaaaaaldrig hade tänkt lämna mig på stationen" HA, hade det inte varit för den där kvinnan i kön hade han skitit fullständigt i när, var och hur jag hade tagit till Göteborg.
På 1:a maj blev det inte mycket hundträning. Efter frukost och en sväng i skogen tog vi (Dixie också såklart) pendeln in till stan där vi spenderade dagen med att kolla på demonstrationstågen. Efter att ha handlat mat till kvällen och tillagat den så var den dagen slut. I lördags vart det däremot träning. Jag körde först Ställande, stadga i sittandet på Inkallning samt Fot och sen körde vi några budföringar a la Rapport. Det gick asbra....i höglöp och allt...duktig liten brun. Nu i veckan har jag jobbat vidare med stadga i sittandet i flera moment och även Inlämningar a la Uppletande. Hon har verkligen jobbat skitbra med Inlämningar den här veckan. Idag la jag ut flera saker och hon jobbade på som en gud. =) Idag var nog för övrigt sista höplöpsdagen för nu, tack gode gud, så börjar Iro bli normal igen. Man skulle bli galen för mindre än att lyssna på hans pip hela dagarna, men jag kan nog ändå vara rätt lycklig över att det bara är fyra dagars gnäl och intre tre veckor. ;)

Ojoj, dags för sängen nu!

Jag lägger in en bild från lördagens träning.

3 kommentarer:

  1. Men Hannsan. Finns det inget annat i gbg än hundträning? ;) Typ NK?! :)

    SvaraRadera
  2. jeanette7/5/09 17:22

    Tur att det finns bra medresenärer. Vilken söt flygande kelpie :) Träning någon dag??

    kram

    SvaraRadera
  3. Zathungarna;
    Tur att det finns bra folk som förstår när det jävlas. Klart att du har finaste klokaste hunden i alla lägen (ler).
    Kram från pappa Algot med flock

    SvaraRadera