fredag 11 juli 2008

Veckan som gått...

Veckan som varit har nog sett ut ungefär som mina tre tidigare semsterveckor...=) På förmiddagarna drar vi alltid till skogs och sen flyter dagarna bara på, inga problem med att fördriva tiden här inte, men herregud vad snabbt man blir förslappad på semestern. Jag har hela sex veckor, men jag skulle inte klaga om jag hade minst sex veckor till, och jag som ändå bara jobbar halvtid annars. Hahaha.

Har gjort vittring med kottar några gånger i skogen den här veckan och oj vad snabbt hon hajade det. Rätt kotte varje gång. =) Igår kväll var vi iväg alla tre och gjorde uppletande nere i dungen inte långt från mig. Iro fick ett skick med uppletande av inslaget grisöra. =D Skojigt tyckte Iro, och orättvist tyckte Dixie som fick titta på. Dixie fick sedan prova på vad kennelmamma tipsat oss om nu när jag tänkte börja med fler än ett föremål, just för att hon ska fatta att man ska ut och leta en gång till; sätt hunden på stigen och gör två rutor på var sida om hunden, en framför och en bakom, och lägg ett föremål i varje ruta. När hunden skickats och kommit in med föremål nr ett skicka ut i andra rutan efter föremål nr två osv osv. Lär även hunden ett kommando för sista föremålet för att göra det enklare för hunden att veta när sista föremålet är inne och belöningen kommer. Var det rätt uppfattat av mig kennelmamma? Just igår var inte Dixie riktigt med, kanske för att vi gav oss iväg lite för sent och hon var lite trött, så vi ska testa detta igen i dagarna. Idag gjorde vi inte mycket när vi var i skogen. Oftast tar jag separata skogspromenader med hundarna eftersom jag inte har bil och inte riktigt orkar bära på Dixie i ryggsäck längre sträckor längre, men idag var båda med (Dixie åkte cykelkorg till skogen). Dixie tycker det är helsköj när Iro är med, men jag tror inte att de båda delar samma uppfattning om detta; att ligga och smyga a la vallhund och sedan fara upp i ansiktet på Iro när han kommer springande är himla kul enligt vissa små bruningar! =D Hon är också den som håller ordning och ser till att inte Iro sackar efter. =D

Dixie har lite svårt att acceptera att hon inte kommer bli lika stor som Iro...kompenserar detta med att göra sig så lång som möjligt!!! =D

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Hejsan !!

    Nää du det har jag inte riktigt tänkt på. Bra när man får lite tips för ibland kör man fast. Ska prova detta lite, för en speciel trasa har jag som han aldrig får leka med själv. Haha..dom är allt för roliga med sina upptåg dessa zathungar. Kram

    SvaraRadera
  2. Du har uppfattat det hela helt rätt. Och det är inte undra på att hon inte fattar första gången men det kommer ha bara tålamod och du ska se att det tar inte många gånger innan hon hajar. Kram på er och ha nu så skönt i sommar regnet. "ler"

    SvaraRadera