tisdag 8 juli 2008

En hundig helg...

I lördags morse styrde jag, Dixie, Jeanette och Hobbe bilen mot Alingsås där Julia och Viska bor för en riktig hundhelg. Ca tre timmar och några stopp för hundkiss och godis/glass/mathamstring senare var vi framme. Inte planerat, men väl tajmat med Sofie och Zimply som också skulle vara med under helgen(Julias träningspolare från Örebro) gick vi upp till Julia för en fika för att sedan dra vidare;bad, för så väl tvåbenta som fyrbenta, och spårning stod på eftermiddagens schema. Vattnet var görgött och Dixie råkade trilla i vattnet från bryggan...haha! Tre av fyra ggr hon har badat har det varit ofrivilligt. Det är himla trist att hon inte gillar vatten, men jag hoppas det släpper. Väl i spårskogen lade jag ett litet rakt spår med leksak i slutet till Dixie och sedan ett till Hobbe lobbe; upp och ner och i blandad terräng med fem (eller var det fyra) apporter och leksak i slutet. Gick iväg med Dixie för att ta spåret och hon tog upp det spontant och spårade på bra; lugn och fokuserad. Följde även med i Hobbes spår och även han spårade på bra, kanske lite väl ivrig i början men sen så! Eller vad säger du Jeanette!? Kvällen bestod av tacos, hundpromenad för inhandling av godis, tv och en massa töl...

I söndags bar det åter igen av för spårning, men idag på ett annat ställe. Den dagen lade jag två spår till Dixie Lix; ett kort rakt och ett med vinkel i. Liggtid ca 40-50 min, och hon spårade klockrent! Så kul! Vi gick förbi påsläppet på vägen tillbaka från första spåret och hon hade helt klart sug på att ta det en gång till. Lilla råttan...=) Efter spårning åkte vi vidare till Alingsås BK för tävlingslydnadsträning. Dixie och jag tittade mest på och tog lite bilder. När vi i stort sett var klara ringde Julias sambo och påminnde oss om att vi var sena (tänk vad tiden går fort när man har roligt) så det blev bråttom hem till Julias lille Isak och kycklingsalladen. Vid femtiden var båda hundarna och all packning i bilen och vi styrde bilen mot Karlstad igen. Redan innan vi kommit ur Alingsås stannade vi vid macken för att hamstra lite inför resan hem, hehe. Fast vi skulle faktiskt tanka också...=P Tack alla inblandade för en skojsig helg!!! Det får vi göra om.

5 kommentarer:

  1. Ja tack själv!! Jag ahde ingen annan bild på er, men du får maila över dina så kna jag byta :) Jag tyckte den var bra!! Fast lite glad kunde du alltid se ut ;) Jag blir så imponerad av Dixie så himla lugn och duktig. Ni kommer bli ett bra team ihop! VI synes och höres!!

    SvaraRadera
  2. Tack för en superskojsig helg!
    Önskar att det kunde bli oftare:) Det får vi se till i fortsättningen!

    Väntar på bilderna... =)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hejsan!!
    O, vad kul att ni fick till spåret du och bruden.Jag blir så glad när jag läste bloggen. Kram på er gullungar från oss Zathungar.
    Pappa Algot ger lilltösen en extra kram och säger att visst kan hon spåra med en sådan pappa, HIHI

    SvaraRadera
  4. Brorsan Dino med matte kikar in...
    Ni varkar ha haft en riktig superhelg. Och fin är hon lilltjejen!Hon blir nog en riktig spårhund :D Ha en riktigt trevlig sommar. Kanske man får länka till din blogg?

    SvaraRadera
  5. Hejsan !!

    Vad härligt det är med sådana helger.
    Och vad roligt att det funkar så bra med spåret. Som sagt man har inte en lugn stund längre sedan huliganen flyttade in. Ha en fortsatt trevlig sommar och Lycka till med träningen!!
    Kramar från oss

    SvaraRadera