lördag 13 september 2008

Spårtävling, spårande och Välkommen kära sex månaders fas! *NOT*

Har suttit och tänkt skriva ett inlägg flera gånger, men så har jag helt tappat lusten, därav inga inlägg på ett tag.

Förra helgen hade klubben spårtävlingar; appell på lördag och längre/högre på söndag. Jag skulle vara spårläggare på ett högre spår så det var ut för spårrekning på lördag och upp tidigt på söndag för att vara i skogen strax efter sju. Hittade kantareller när jag var ut och rekade mitt spår så det vart två svampmackor till kvällen. Spårläggarlyx! =) Allt gick bra på söndagen, fick en trevlig tjej med en himla go svart schäfer på mitt spår och grattis alla ni från Hammarö brukshundklubb som vart uppflyttade! =)

Veckan har rullat på som vanligt, men Dixie har nu klivit in i den härliga sex månader perioden MED STORA STEG. Hon har väl vart skum vissa dagar innan också, men nu är hon inte HALVT knäpp längre utan HELT. Vissa dagar är det ingenting, och hon är bara helt underbar och vissa dagar undrar man hur någon kunnat byta ut henne mot en annan hund utan att jag märkt något. =P Hon gör en massa knäppa saker varje dag plus att hon fått för sig att man ska protestera när man blir lämnad ensam. Hon har vart på tapeten två gånger. Det har INTE med separationsångest att göra för är det något som vi lagt fokus på och verkligen gjort efter konstens alla regler och som faktiskt ALDRIG vart något problem så är det just ensamhetsträningen. Jaja, det är bara att gå tillbaka ett steg (känns som jag säger så ofta just nu, haha). Tur att jag uppmärksammat det i tid för vissa idiotier såsom det jag just skrivit kan ju faktiskt leda till stress och att hon faktiskt får problem med att vara ensam. Träningsmässigt går det däremot bra, och vi har tränat Ställande, Fotposition, Snabba Lägganden, och MASSVIS av Inlämningar och hon gör verkligen framsteg. Förra veckan kunde hon inte komma in och sitta Fot men det kan hon nu. Jag måste visserligen stå vid en vägg för att hon ska hitta rätt position, men framsteg har vi gjort. =) I torsdags var vi faktiskt ute och spårade också. Det du Ewa-Maria! =P På grund av hennes nuvarande knäpphet och eftersom spårandet inte riktigt funkat de två tidigare gångerna gjorde jag ett enkelt spår med en svag vinkel (som visade sig vara lite skarpare än jag trodde när jag la spåret), två leksaker och godis på några ställen. Hon spårade som en gudinna! =D Tuffade som tåget och hittade alla leksaker. Godiset var inte så viktigt, utan hon prioriterade spåret istället. =)

Vi får se vad dagen har att erbjuda. Vi har kört ett pass Inlämningar och drar snart till skogs.

Uppdaterar senare...

Ja, vad har vi gjort idag nu då? Vi har vart i skogen, kört lite Fot och Stå. Vid sextiden var jag iväg och la ett spår till Dixie med tre leksaker och en svag vinkel. Hon spårade riktigt bra idag också, flackade lite fram och tillbaka på något ställe men höll sig för övrigt i spårkärnan. =) Jag och Iro har kört lite Fot, Snabba lägganden och Toffla (han ska hämta mina tofflor i hallen när jag säger Toffla) och han är himla sköj att träna med. =)

Vi har även ägnat oss åt lite grooming...efter fem minuter med borse/kam ser man ut så här:

Vaffö gör du på detta viset?! =)

Hej svejs!

2 kommentarer:

  1. Ja, du vet ju hur Hobbe var!! :) Vid 5-6 månader så kunde hann inte heller vara själv för ddå kom hornen fram och han började förstöra grejer. Så jag vet vad du går igenom. Det är bara en fas de behöver gå igenom. Det händer väl mycket med de små rackarna uppe i huvet. Men tro mig det går över :)

    Kul att spårandet och lydnadsträningen går bra. Vi får ta en tur till klubben, kanske till veckan?

    SvaraRadera
  2. Hej på er !! haha..känner igen det där...funderar vissa dagar på vad man har fått hem. Är inte ens säker på att det är en hund heller.
    Men man få ta vara på dom ljusa stunderna. Kramar från oss

    SvaraRadera