söndag 6 juni 2010

Allt

Hur börjar man ett inlägg när man inte "uppat" på hur länge som helst?

Den här våren har varit ngt av ett kaos, eller åtminstonde mycket och rörig...fast också väldigt bra. =) Bloggen har helt klart fått stryka på foten dock...och om jag nu någonsin haft några läsare så är de definitivt inte fler nu. Hihi.

En på jobbet har varit sjukskriven sen slutet på februari (och är det fortfarande) pga nya knäleder. Jag har haft hennes pass i caféet så det har varit en del knep och knåp för att få ihop allt med hundar, häst, sambo och jobb. Vissa dagar hundträning och stallet på förmiddagen, sedan ordinarie jobb med städ och sedan kvällen i caféet. Andra dagar dagtid med städ och café och stall samt hundträning på kvällen...alltid olika från vecka till vecka. Lite rörigt...men men, det har gått. =)

I början av februari fick ju Viggan en överansträngning el. likn. i höger framben och detta tillsammans med annat gjorde att jag började fundera om hon verkligen skulle passa som den aktiva tränings- och tävlingshäst jag var ute efter. Jag diskuterade detta med ägaren så klart och ville ge det några veckor till innan jag fattade något beslut. Tanken var ända från början att jag skulle ha henne på foder för senare köp, detta eftersom varken jag eller ägaren visste hur hon passade som ren ridhäst (hon var ju tidigare travhäst). Jag klurade och klurade och fattade beslutet att hon troligtvis skulle passa bättre hos ngn med lägre ambitioner, verkligen inget lätt beslut! Jag sa upp kontraktet enligt avtal och sen vart det knäpptyst. Ägaren skulle höra sig för att komma ut och ta bilder till en annons men inget hände. Efter några veckor hörde hon av sig, berättade att hon hört sig för men ingen varit intresserad, frågade om jag ändrat mig och upplyste mig om att hon skulle komma ut nästkommande helg för att ta kort. Vi bestämde inget men jag berättade när jag skulle vara ute i stallet osv. På fredagen var jag och Elin ute och åkte bil då Elins (som jag har stallplats hos) pappa ringer och säger att Viggans ägare står i hagen...hon hade alltså åkt ut just den dagen jag inte skulle dit. Efter det följde ett jättebråk som pågick i drygt två månader, hon påstod att jag inte sagt upp kontraktet, att jag ljög, att Viggan såg ökig ut osv. Hon ringde mig tom på arbetstid och var allmänt otrevlig. Viggan hämtades på sista dagen då kontraktet gick ut och två veckor senare fick jag ett otrevligt mail. Suck...

Hästlös kunde jag inte tänka mig att vara och jag kikade faktiskt lite på annonser redan innan Viggan åkt och fastade för flera men speciellt en; Sverker, en nordsvensk bruksvalack. =) Jag hade mailkontakt med ägaren ett bra tag, var och provred honom två gånger och den åttonde maj var vi och hämtade honom. Samma dag som jag hämtade Dixie för två år sen, bara det måste betyda något! =D Jag känner mig totalt nykär (om man nu kan bli det i en häst !?!). Visst han har sina idéer men framförallt är han heeeeelt underbar. Hehe. Och bara min...inga fler foderhästar. Aldrig mer.

Sverker =)

Som toppen på allt har jag gått bredvid "min" hovslagare några dagar under våren eftersom jag funderar på om det kanske vore något för mig. Det går att söka till ett tvåårigt lärlingprogram som är csnberättigat så kanske blir det det till hösten. Vi får se. ;) Måste ju bli stor någon gång.

På hundträningsfronten så har vi legat i och tränat hela vintern, även när det var som kallast körde vi. Mång pass på parkeringen på jobbet har det blivit. Jag har börjat med fjärren och framförgåendet men det är långt ifrån några färdiga moment. Hon är så duktig min Liten Brun. =) Vi har jobbat mycket med föremålsapportering inför sommarens uppletande och där har vi klivit över mer än en hög tröskel i vinter. Så himla gött!!!! Nu ligger vi dock lite lågt eftersom hon löpte för inte så längesen så nu är hon lika skum som alltid efter löp. Hehe. Iro jobbar på med sina tricks. ;)

Hej svejs!

1 kommentar:

  1. Usch lät inget vidare men skönt att allt ordnade sig till det bästa i slutändan! Kul att läsa om er och vad ni har för er igen. När ska vi synas egentligen... ;)

    SvaraRadera